Pogórza Karpackie. Podróże i turystyka kwalifikowana, jako propozycja ciekawego wypoczynku aktywnego. Krajowe oraz odległe wyprawy Trekkingowe.

Przewodnicy turystyczni w Małopolsce

wygraj-wycieczke

. . . do 31 marca można było przesyłać zgłoszenia w konkursie "Z przewodnikiem nie tylko w kieszeni". Konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem oraz zaangażowaniem biorących w nim udział. Z pewnością będziemy kontynuować tą inicjatywę w przyszłości.

"Z przewodnikiem nie tylko w kieszeni" - rozstrzygnięcie konkursu.

Pierwsza edycja konkursu "Z przewodnikiem nie tylko w kieszeni" dobiegła końca. Do konkursu zgłoszono pięć prac, z Bytomia, Czermnej, Jasła, Jodłówki Tuchowskiej, Nowego Sącza.
Należy zaznaczyć, że każda z nadesłanych prac zawierała elementy niezwykle ciekawe, osobiste przeżycia, trafne spostrzeżenia. Bardzo trudno było nam wyłonić najlepszą. Przy ocenie zwracaliśmy uwagę na prezentację własnych obserwacji, bezpośredniość przekazu, i ujęcie roli przewodnika w realizację wycieczki.

Zwycięzcą została praca klasy IV a, Zespołu Szkół Miejskich nr 1 w Jaśle, której opiekunem jest Anna Bara. Pracę prezentujemy poniżej.

W wyniku przeprowadzonego losowania dodatkowo dwie szkoły wygrywają wycieczkę po Pogórzu z przewodnikiem:
Klasa III a, Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Oskara Langego w Nowym Sączu, autorem pracy jest Małgorzata Rolka, opiekunem Tadeusz Czubek.
Drugą z wylosowanych wycieczek z przewodnikiem wygrywa:
Klasa 5a, ze Szkoły Podstawowej, nr 1 w Czermnej, autorem pracy jest Szymon Gajecki.

Zwycięzcom gratulujemy!

Materiały promocyjne - nagrody pocieszenia otrzymują:
Klasa III, Publiczne Gimnazjum w Jodłówce Tuchowskiej, autorem pracy jest Magdalena Szara.
oraz
Klasa II C, I LO w Bytomiu, autorem pracy jest Karolina Ciernicka.

Wszystkim życzymy niezapomnianych wrażeń w czasie wycieczek po Pogórzu Karpackim.
Wycieczki w konkursie sponsorują:
Centrum Usług Turystycznych i Przedsiębiorczości
Karpatika

Kolejna edycja konkursu "Z przewodnikiem nie tylko w kieszeni", już w lutym 2010r.
Serdecznie zapraszamy.

Tutaj prezentujemy zwycięską pracę.

"Wycieczka w Tatry"
We wtorek nasza wychowawczyni poinformowała nas, że pojedziemy na dwudniową wycieczkę w Tatry. Wszyscy bardzo się ucieszyliśmy. Pani dodała, że po górach będzie nas oprowadzał pan przewodnik.
W czwartek o godzinie 7.00 wyruszyliśmy w podróż. Na miejscu czekał na nas pan przewodnik, który powiedział: - dzień dobry! Nazywam się Jakub Słowiński i będę waszym przewodnikiem. Zwiedzimy wiele ciekawych miejsc i wejdziemy na Czerwone Wierchy.
Pan Jakub musiał odpowiedzieć na wiele pytań, które mu zadawaliśmy. Niektóre z nich brzmiały:
- czy spotkamy kozicę?
- jakie rośliny zobaczymy? itp.
Po zapoznaniu się z panem przewodnikiem wyruszyliśmy w góry, szliśmy żółtym szlakiem. Udało nam się zobaczyć świstaka. Widzieliśmy go dzięki panu przewodnikowi, ponieważ spostrzegł jego norę. Niestety za bardzo świeciło słońce i zwierzę schowało się do nory. Ruszyliśmy dalej.
Nagle usłyszeliśmy przeraźliwy ryk. Przestraszyliśmy się. Pan Jakub powiedział:
- spokojnie to niedźwiedź brunatny, który nie zrobi nam krzywdy, bo jest daleko.
Przewodnik zaprowadził nas na polanę, gdzie odpoczęliśmy i zjedliśmy śniadanie. W czasie jedzenia Karolina zauważyła, że wokół nas zrobiła się mgła i powiedziała:
- słuchajcie robi się straszna mgła i jest coraz zimniej. Pan przewodnik wyjaśnił nam, dlaczego tak się dzieje, a nasza pani kazała nam założyć grubsze kurtki i czapki, żeby się nie przeziębić.
Pan Jakub spostrzegł piękny krajobraz. Opowiedział nam o roślinach, które są na nim najbardziej widoczne. Grzesiek zaproponował, abyśmy zrobili sobie zdjęcie na tym tle. Gdy wyszliśmy na miejscu ujrzeliśmy piękne jeziora. Weronika spostrzegła ciekawą roślinę. Pan Jakub powiedział, że to borówka górska i dodał:
- na tym szlaku jest ona bardzo rzadko spotykana. Pochwalił ją za spostrzegawczość, a pani obiecała plusa w dzienniku.
Po pewnym czasie zaczęło zbierać się na burzę. Niestety byliśmy daleko od schroniska, więc pan Słowiński kazał nam założyć płaszcze przeciwdeszczowe. Nasza wychowawczyni powiedziała:
- skoro pada, nie ma co dłużej czekać i moknąć - wracamy do schroniska. - Ma pani rację - powiedział pan przewodnik.
Po powrocie zjedliśmy podwieczorek i udaliśmy się do autokaru. Do domu dojechaliśmy szczęśliwi rozśpiewani i pełni wrażeń. To była wspaniała wycieczka!

Na szczególne wyróżnienie zasługuje praca Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Oskara Langego w Nowym Sączu.

Wędrując po górach, pogórzach, kotlinach, nizinach czy wyżynach podziwiamy piękno przyrody i niejednokrotnie wydaje nam się, że przewodnik nie jest nam potrzebny bo sami możemy wszystko zobaczyć. Jednak w większości przypadków turyści nie mają tak wielkiej wiedzy jak przewodnik, nie znają tak wielu historii i ciekawostek.

Często nie zdajemy sobie sprawy z roli jaką pełni przewodnik, który towarzyszy nam w wycieczkach opowiadając o odwiedzanych miejscach. Jest on kimś w rodzaju "chodzącej encyklopedii", człowiekiem wiedzącym wszystko na temat kultury regionu, jego historii, sztuce, ludności czy zabytkach. Przewodnik udzieli wyczerpującej odpowiedzi na każde nasze pytanie. Wiele parków czy zabytkowych miejsc oferuje nam udostępnienie nam osoby przewodnika, gdy rezerwujemy dane miejsce do zwiedzania, jednak nie wszyscy z tego przywileju korzystają. W niektórych miejscach jednym z warunków zwiedzania jest obecność przewodnika, który zna zwiedzane miejsca i historie o nich, lub w przypadku gór odpowiednie szlaki turystyczne, które pomogą nam dostać się bezpiecznie do celu naszej wędrówki.

Zazwyczaj skromny, mimo posiadania ogromnej wiedzy, a także entuzjastyczny, mimo iż widzi dane miejsce po raz setny, przewodnik, pełni rolę "dobrego ducha" wycieczki. Umie rozśmieszyć zabawną anegdotą, pomóc gdy znajdziemy się w opresji, "zarazić" uśmiechem gdy mamy zły dzień.
Przewodnik zawsze pełen optymizmu i entuzjazmu umie myśleć pozytywnie nawet gdy wszystko jest przeciwko niemu, umie z takim samym zapałem opowiadać o danym miejscu mimo, że odwiedza je już po raz któryś z kolei.
Często nie doceniamy roli przewodnika bez którego tak naprawdę wycieczka byłaby niepełna. Może warto nauczyć się doceniać trud i wysiłek jaki wkłada on w dobre wykonanie swojego zadania. Nauczmy się dziękować przewodnikowi nie poprzez słowa, ale przez nasze uśmiechy na twarzach oraz zapał z którym będziemy za nim kroczyć słuchając niekończących się niesamowitych, niemalże bajkowych, opowiadań.
Rola przewodnika jest jedną z najważniejszych podczas wyprawy. Potrafi on łączyć "przyjemne z pożytecznym" równocześnie robiąc to co najbardziej kocha. Według mnie dobry przewodnik powinien widzieć pasje w tym co robi, aby zaangażować się w to w pełni i zorganizować wycieczkę jak najlepiej się da. Tak więc zachęcajmy tych, którzy jeszcze nie są w pełni przekonani do tego ważnej roli jaką pełni przewodnik podczas wypraw opowiadając im o tym, ile dobrego myśmy zyskali dzięki osobie którą jest przewodnik.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Chcesz wziąć udział w konkursie,
opisz w kilku zdaniach, swoje wrażenia z wycieczki prowadzonej
przez przewodnika turystycznego.

Konkurs adresowany jest do nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców.

Najciekawszą wypowiedź nagrodzimy wycieczką całej klasy z przewodnikiem po Pogórzu Karpackim. Pośród pozostałych uczestników rozlosujemy jeszcze dwie wycieczki.
Do wygrania w naszym konkursie są w sumie, aż trzy wycieczki!
Dwie klasy nagrodzimy dodatkowo materiałami promocyjnymi.

Nagrodą w konkursie "Z przewodnikiem nie tylko w kieszeni", jest usługa przewodnicka, (bez pozostałych kosztów związanych z organizacją wyjazdu). Termin realizacji wycieczki zostanie ustalony bezpośrednio z zainteresowanymi. Wysyłając do nas maila należy podać szkołę i klasę dla której będzie losowana nagroda, imię i nazwisko zgłaszającego. Jedna klasa to jedna szansa na nagrodę.

Dzieci na wycieczce szkolnej.
Wycieczki realizowane mogą być po zaproponowanych trasach:
- Ciężkowice "Rezerwat Skamieniałe Miasto",
- Szlakiem "Skalnej Rzeźby" i "Szlakiem rękodzieła ludowego" Żurowa -> Ołpiny -> Swoszowa,
- Zwiedzanie zabytków Tarnowa.
Wycieczki w jedno z zaproponowanych miejsc:
- Polichty,
- Jamna,
- Brzanka,
- Liwocz,
- Wał,
- Łowczówek.
Realizacja wycieczek tematycznych (wycieczki autokarowe):
- szlakiem cmentarzy z I wojny światowej,
- szlakiem muzeów,
- szlakiem architektury drewnianej,
- szlakiem średniowiecznych miasteczek,
- itd . . .

Prace konkursowe należy przesyłać do 31 marca 2009 roku,
. . . pisząc na adres eMail

Poniżej prezentujemy artykuł omawiający problematykę przewodnictwa na terenie Pogórzy Karpackich.

O roli przewodnika - i co z tego wynika?

Pogórza Karpackie pod wieloma względami są wyjątkowe. Wędrowanie po pagórkowatym terenie nie stanowi jednak wielkich trudności technicznych, których należy szukać w Tatrach, Pieninach czy wyższych partiach Beskidów i Sudetów. Uważa się powszechnie, że na terenach podgórskich nie są potrzebni ci, bez których w górach wysokich często obyć się nie można.

Przewodnik jednak to nie tylko ten, który bezpiecznie prowadzi do celu wędrówki, ale również osoba, która swoją wiedzą dzieli się z prowadzoną przez siebie grupą. W ustawie o usługach turystycznych, rozdział 4, art.20, punkt 2 czytamy: "Do zadań przewodnika turystycznego należy oprowadzanie wycieczek oraz fachowe udzielanie ich uczestnikom informacji o kraju, odwiedzanych miejscowościach, obszarach i obiektach".

Organizatorzy wycieczek szkolnych wynajmują przewodników w chwili, kiedy jest już taki obowiązek i to często również nie zawsze. Raczej trudno wybrać się w Tatry bez opieki przewodnickiej, korzysta się z ich usług w tym wypadku, aby uniknąć nieprzyjemności i kar. Historia jednak zna wiele takich sytuacji, kiedy wycieczki prowadzone są przez nauczycieli "specjalistów", którzy znają teren, a grupy są dzielone na mniejsze, aby wszystko "odbywało się zgodnie z przepisami".

W Parkach Narodowych, rezerwatach, terenie górskim powyżej 1000m n.p.m. - grupy zorganizowane mają obowiązek posiadania przewodnika z aktualnymi uprawnieniami na dany obszar. O tym z reguły się nie wie, lub nie chce się wiedzieć. Ileż to wycieczek prowadzonych jest w Bieszczady, Beskidy bez wymaganej przepisami opieki.

Wynajęcie przewodnika na terenie Pogórzy Karpackich ogranicza się do oprowadzania po zabytkach Biecza, Bochni, Dobczyc, Tarnowa, Krosna i rezerwatach przyrody, np. Skamieniałym Mieście. W pozostałych częściach Pogórza nie korzysta się z ich usług. Powinno być jednak odwrotnie. Właśnie tam, gdzie kończy się postrzeganie terenu jako mniej atrakcyjnego, zaczyna się właściwa rola przewodnika - znającego doskonale region i umiejącego w profesjonalny, przystępny, ciekawy sposób zaprezentować jego atrakcje, mało znane fakty, bogatą historię i tradycje ludowe. Niezwykle cenne jest również korzystanie z usług etatowych przewodników po muzeach i po ścieżkach dydaktycznych.
Słuchanie wymaga najmniejszego zaangażowania, a jednocześnie jest najciekawszą formą odbioru informacji. Przybliżanie dzieciom i młodzieży wiedzy wykładanej w szkołach, aby było skuteczniejsze, winno być poparte informacjami przekazywanymi w terenie. Dzieci i młodzież najchętniej zdobywają wiedzę poprzez działanie, aktywne uczestnictwo w konkursach i warsztatach.

Ileż radości doświadczają przewodnicy, kiedy grupa słucha z zainteresowaniem, okazuje wielkie rozczarowanie z rozstania i nadzieję jak najszybszego spotkania. Są wycieczki które pamięta się latami, uśmiechy osób których nigdy się nie zapomina.

Ale co zrobić, kiedy w środowiskach szkolnych, wśród turystów odwiedzających Pogórze Karpackie nie ma tego zwyczaju?
Należy informować o roli przewodnika, promować popularną w ostatnim czasie animację czasu wolnego, a swoją postawą świadczyć usługi na najwyższym poziomie.
Warto zainwestować w młodzież nie tylko na sportowo spędzającą swój czas, ale świadomie poznającą swoje dziedzictwo.

Źródło: Tuchowskie Wieści, 2008/05
Za zgodą autora, artykuł został dostosowany dla potrzeby serwisu Pogorza.PL

Więcej o Małopolskich Dniach Przewodnika w serwisie WrotaMałopolski.PL

Województwo Małopolskie, we współpracy z organizacjami zrzeszającymi przewodników, już po raz drugi organizuje Małopolskie Obchody Międzynarodowego Dnia Przewodnika. Ideą uroczystości jest rozwój i promocja ruchu przewodnickiego.

Tylko w naszym konkursie możesz wygrać usługę przewodnicką dla grupy szkolnej po ciekawych miejscach na Pogórzu.

Usługi przewodnickie sponsorują:

- www.tuchow.info
- www.praluki.tygodnik.pl
- Inter Maks - Tarnów

Aby zamówić przewodnika po Pogórzu, Beskidach czy Pieninach należy przesłać zgłoszenie na adres kontakt@cut.travel.pl

Skorzystaj z usługi przewodnickiej po Pogórzu, Beskidach, Pieninach:
- Centrum Usług Turystycznych i Przedsiębiorczości www.cut.travel.pl, tel.0691-856-577